Adaptační proces v MŠ
Proces adaptace MŠ Rohatce
-
Proces začíná již u zápisu do MŠ, kdy současně probíhá den otevřených dveří. Rodiče s dětmi si mohou prohlédnout třídu, do které bude dítě chodit, seznámit se s prostředím, s učitelkami, domluvit konkrétní plán adaptace.
-
V červnu po zápisu dítěte do MŠ se koná informační schůzka pro rodiče nově přijatých dětí. Přesný termín schůzky bude rodičům oznámen emailem nebo sms. Schůzka se týká informací o provozu školy, o platbách, jak připravit dítě na vstup do školky, o potřebném vybavení dětí do MŠ…. Rodičům budou zodpovězeny všechny dotazy týkající se nástupu dítěte do MŠ.
-
Samotný nástup dítěte do MŠ má několik fází. Doba pobytu ve škole se prodlužuje v závislosti na stupni socializace dítěte:
-
1. fáze – dítě zůstává v MŠ nejdéle do 9:30 hodin (odchází po svačině před pobytem venku)
-
2. fáze – dítě zůstává v MŠ nejdéle do 11:00 hodin (odchází před obědem)
-
3. fáze – dítě odchází po obědě
-
4. fáze – dítě zůstává i na spaní
-
-
Časové období pro adaptaci je pro každé dítě zcela individuální a mělo by vycházet především z potřeb dítěte. Závisí na věku, psychickém vývoji i na povaze dítěte. Standartní doba pro adaptaci je jeden týden až dva týdny. Při větších obtížích může být po dohodě s rodiči adaptační doba prodloužena. Pokud se u dítěte objeví velké adaptační problémy, budeme hledat společné individuální řešení v zájmu dítěte.
-
Při předávání dítěte do třídy:
-
zbytečně neprodlužujte ranní loučení (prodlužováním loučení prodlužujete pláč dítěte)
-
nevyvolávejte v dítěti lítost nad vzájemným odloučením
-
pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale i rozhodní (je běžné, že dítě pláče, poměrně často se však uklidní za pár minut po odchodu rodičů)
-
nikdy neodcházejte tajně, bez rozloučení
-
pokud dáte dítěti slib (přijdu za chvíli, přijdu po obědě), vždy jej splňte
-
pokud jeden z rodičů nese předávání dítěte těžce, je lepší, aby dítě vodil druhý rodič
-
-
Pouze v krajních případech při neustupujícím pláči voláme rodičům, aby si dítě vyzvedli z MŠ dříve.
-
Rady na závěr:
-
před nástupem do MŠ navštěvujte s dětmi rodiny s jinými dětmi, mateřská centra, dětské herničky, kamarády,
-
rozvrhněte si čas tak, aby dítě nebylo při příchodu do školy stresováno
-
nespěchejte na dítě, dopřejte mu čas, aby zvládlo věci samo
-
nesnažte se adaptaci urychlit, netlačte na dítě
-
povídejte si o tom, co dítě ve školce dělalo, co nového se naučilo
-
udělejte si jasno v tom, jak adaptaci na školku prožíváte vy, děti dokážou velmi citlivě vycítit projevy strachu, nejistoty, váhání u svých rodičů
-
vyvarujte výhrůžek typu: „Počkej, až budeš chodit do školky!“ „Jestli budeš zlobit, půjdeš do školky.“ – děti by se díky tomu obávaly školky předem
-
mějte spolu s dětmi pravidla a dbejte, aby se dodržovala (dospělý stanovuje hranice, pravidla, dítě se je učí respektovat)
-
zaměřte se na rozvoj sebeobsluhy - používat WC, umývat si ruce, držet lžíci, najíst se, pít z hrnečku, s pomocí se obléci, obout si boty
-
vysvětlujte dětem, co je vhodné a nevhodné chování a proč tomu tak je
-
-
Kdykoli budete potřebovat, stačí kontaktovat učitelku nebo ředitelku a to osobně, telefonicky či emailem. Můžeme se sejít a probrat Vaše obavy a potřeby Vašich dětí.
-
Adaptační proces je náročný nejen pro dítě samotné, ale i pro rodiče, kteří mohou prožívat různé obavy. Neváhejte proto být s námi v kontaktu a kdykoliv se zeptat na to, co Vás zajímá.
Tým pracovníků MŠ Rohatce