Adaptační proces v MŠ

 

Proces adaptace MŠ Rohatce

  • Proces začíná již u zápisu do MŠ, kdy současně probíhá den otevřených dveří. Rodiče s dětmi si mohou prohlédnout třídu, do které bude dítě chodit, seznámit se s prostředím, s učitelkami, domluvit konkrétní plán adaptace.

  • V červnu po zápisu dítěte do MŠ se koná informační schůzka pro rodiče nově přijatých dětí. Přesný termín schůzky bude rodičům oznámen emailem nebo sms. Schůzka se týká informací o provozu školy, o platbách, jak připravit dítě na vstup do školky, o potřebném vybavení dětí do MŠ…. Rodičům budou zodpovězeny všechny dotazy týkající se nástupu dítěte do MŠ.

  • Samotný nástup dítěte do MŠ má několik fází. Doba pobytu ve škole se prodlužuje v závislosti na stupni socializace dítěte:

    • 1. fáze – dítě zůstává v MŠ nejdéle do 9:30 hodin (odchází po svačině před pobytem venku)

    • 2. fáze – dítě zůstává v MŠ nejdéle do 11:00 hodin (odchází před obědem)

    • 3. fáze – dítě odchází po obědě

    • 4. fáze – dítě zůstává i na spaní

  • Časové období pro adaptaci je pro každé dítě zcela individuální a mělo by vycházet především z potřeb dítěte. Závisí na věku, psychickém vývoji i na povaze dítěte. Standartní doba pro adaptaci je jeden týden až dva týdny. Při větších obtížích může být po dohodě s rodiči adaptační doba prodloužena. Pokud se u dítěte objeví velké adaptační problémy, budeme hledat společné individuální řešení v zájmu dítěte.

  • Při předávání dítěte do třídy:

    • zbytečně neprodlužujte ranní loučení (prodlužováním loučení prodlužujete pláč dítěte)

    • nevyvolávejte v dítěti lítost nad vzájemným odloučením

    • pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale i rozhodní (je běžné, že dítě pláče, poměrně často se však uklidní za pár minut po odchodu rodičů)

    • nikdy neodcházejte tajně, bez rozloučení

    • pokud dáte dítěti slib (přijdu za chvíli, přijdu po obědě), vždy jej splňte

    • pokud jeden z rodičů nese předávání dítěte těžce, je lepší, aby dítě vodil druhý rodič

  • Pouze v krajních případech při neustupujícím pláči voláme rodičům, aby si dítě vyzvedli z MŠ dříve.

  • Rady na závěr:

    • před nástupem do MŠ navštěvujte s dětmi rodiny s jinými dětmi, mateřská centra, dětské herničky, kamarády,

    • rozvrhněte si čas tak, aby dítě nebylo při příchodu do školy stresováno

    • nespěchejte na dítě, dopřejte mu čas, aby zvládlo věci samo

    • nesnažte se adaptaci urychlit, netlačte na dítě

    • povídejte si o tom, co dítě ve školce dělalo, co nového se naučilo

    • udělejte si jasno v tom, jak adaptaci na školku prožíváte vy, děti dokážou velmi citlivě vycítit projevy strachu, nejistoty, váhání u svých rodičů

    • vyvarujte výhrůžek typu: „Počkej, až budeš chodit do školky!“ „Jestli budeš zlobit, půjdeš do školky.“ – děti by se díky tomu obávaly školky předem

    • mějte spolu s dětmi pravidla a dbejte, aby se dodržovala (dospělý stanovuje hranice, pravidla, dítě se je učí respektovat)

    • zaměřte se na rozvoj sebeobsluhy - používat WC, umývat si ruce, držet lžíci, najíst se, pít z hrnečku, s pomocí se obléci, obout si boty

    • vysvětlujte dětem, co je vhodné a nevhodné chování a proč tomu tak je

  • Kdykoli budete potřebovat, stačí kontaktovat učitelku nebo ředitelku a to osobně, telefonicky či emailem. Můžeme se sejít a probrat Vaše obavy a potřeby Vašich dětí.

  • Adaptační proces je náročný nejen pro dítě samotné, ale i pro rodiče, kteří mohou prožívat různé obavy. Neváhejte proto být s námi v kontaktu a kdykoliv se zeptat na to, co Vás zajímá.

 


 

Tým pracovníků MŠ Rohatce